Meandry emocji – atak paniki.

Kołatanie serca, przyspieszone tętno, pocenie się (zimne poty), dreszcze lub nagłe uczucie gorąca,
problemy oddechowe: duszność, brak tchu
ból w klatce piersiowej, uczucie dławienia się, zawroty głowy, uczucie, że zaraz zemdlejesz,
obawa przed utratą kontroli nad sobą, lęk przed śmiercią, drętwienie kończyn, dezorientacja:; pustka w głowie; nie wiesz kim jesteś ( w tym momencie), nie wiesz gdzie się znajdujesz i po co ( w tym momencie), nudności lub inne nieprzyjemne doznania (np. ból) w jamie brzusznej, itp.

 

 

Objawy te mogą wystąpić wszystkie lub tylko niektóre z nich.

Jeśli ktoś ich doświadcza jest duże prawdopodobieństwo, że ma napad paniki.

Napad paniki to doświadczenie ekstremalnej trwogi o swoje życie. Paraliżujące przerażenie, któremu towarzyszą objawy somatyczne i lęk przed śmiercią/wrażenie umierania. Osoba może mieć dodatkowo poczucie nierealności otoczenia i / lub odłączenia się od własnej osoby.

Panika pojawia się nagle. Wydawało by się, że bez żadnej konkretnej przyczyny.

 

Jak może wyglądać napad paniki? Oczywiście jest to tylko jeden z przykładów.

 

Atak paniki zazwyczaj samoistnie się kończy, ale ponieważ objawy somatyczne mogą być podobne do objawów ataku serca lepiej sprawdzić stan swojego zdrowia u lekarza.

 

Co jest powodem ataków paniki? Do końca nie wiadomo.
Wymienia się m.in.: stres, traumatyczne przeżycia, np. po wypadku, a nawet wpływ czynników meteorologicznych czy skłonności genetyczne.

Czasem jesteśmy w stanie zaobserwować w jakich sytuacjach pojawia się atak.
Samo doświadczenie jest tak przerażające, że często pojawia się obawa, że atak paniki może się powtórzyć. „Lęk przed lękiem” czyli tzw. lęk antycypacyjny, który powoduje często wycofanie się z „życia”, np. jak w przypadku Chrisa napad paniki spowodował rezygnację z sięgnięcia po marzenia.

 

 

Jednak tylko podjęcie „walki” z własnym lękiem może nas uwolnić od koszmaru tego doświadczenia. Warto też sięgnąć po pomocnicze środki, np. techniki relaksacyjne, psychoterapię lub … EFT.

 

Ani Chris ani Magie nie znali EFT. Gdyby Magie je znała mogłaby zastosować „Technikę filmu” i mogłaby krok za krokiem zneutralizować zaburzenie w układzie energetycznym ciała Chrisa.
Przypomnij sobie jak się to robi. Zobacz prezentację: Technika Filmu

Zwróć uwagę, że na filmie Magie pracowała z Chrisem w bezpiecznych warunkach i powoli przygotowywała jego organizm do poradzenia sobie ze stresem. Pracując Techniką Filmu zadbaj również o bezpieczne warunki.

Chris podjął jeszcze raz walkę o siebie.

 

Wprawdzie nie udało mu się osiągnąć celu, ale już nie ze względu na atak paniki tylko

wskutek braków w edukacji.Tak też bywa.

Jednak osiągnął inne zwycięstwo. Wygrał walkę o siebie.

 

 

**

UWAGA !

Powyższy artykuł pełni tylko i wyłącznie funkcję informacyjną. Jeśli miewasz ataki paniki i zechcesz wykorzystać zawarte w nim informacje – robisz to na własną odpowiedzialność.

____________________________

* W poście wykorzystano fragmenty z filmu „Przystanek Alaska”.